هلال دوستی


آشنایی با آمادگی جسمانی

آشنایی با آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی یعنی داشتن قلب، عروق خونی، ریه و عضلات سالمی که فرد بتواند به بهترین نحو، کارها و وظایف محوله اش را انجام داده و با شور و نشاط در فعالیتهای ورزشی و تفریحات سالم شرکت کند. باید توجه داشت این تعریف شامل عامه مردم می شود. اما زمانی که صحبت از بخش ورزشی و ورزشکار در میان باشد،عواملی چون تغذیه مناسب و کافی، نوع کار، میزان استراحت، نداشتن اضطراب و فشارهای عصبی بسیار با اهمیت بوده و نمی توان نقش آنها را در برنامه یک ورزشکار نادیده انگاشت.

     


ادامه مطلب
نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->

ورزش و سلامتی کودکان

ورزش و سلامتی کودکان

ورزش منظم یكی از مهمترین راهكارهای كسب سلامتی برای بچه ها و بزرگسالان است. فعالیت بدنی، وزن مطلوب را حفظ می كند، طول استخوانها را افزایش می دهد و در نهایت از خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی می كاهد. پزشكان باید موقعیت وزنی كودكان ونیز میزان فعالیت بدنی آنها را طی یك دوره پزشكی مداوم ارزیابی كنند.


ادامه مطلب
نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->

آشنایی با بیماری های شایع در مناطق آسیب(آپاندیس)

آپاندیس(Appendix)محل بیماری های شکمی

آپانديس زائده اي است كه در ابتداي روده بزرگ وجود دارد و تا به حال نقش آن در بدن به درستي معلوم نشده است ولي احتمالاً در سيستم دفاعي بدن نقش دارد. التهاب و تورم اين زائده باعث آپانديست مي شود و يكي از شايعترين علت درد شكمي است كه منجر به جراحي مي شود.



 

 

 

 


 


 

 

 


 



ادامه مطلب
نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->

جالبترین عکس یک خرس قطبی

نوربرت روزینگ این عکس را درسواحل یخی شمال کانادا گرفته است. وضعیت بزرگ‌ترین شکارچی روی خشکی در این عکس آن‌قدر جالب بوده که این تصویر را در فهرست پرفروش‌ترین محصولات نشنال‌جئوگرافیک قرار داده است.

خرس‌های قطبی این روزها حال‌وروز خوشی ندارند. وزن خرس‌های قطبی سال‌به‌سال کاهش می‌یابد، زیستگاه یخی آن‌ها روز به روز محدودتر می‌شود و اگر اقدامی برای جلوگیری از افزایش دمای زمین انجام نشود، شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور فقط عکسی از آنها به یادگار بماند.

منبع:خبرآنلاین

نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->

انرژی هسته ای را در خانه تولید کنید

انرژی هسته ای را در خانه تولید کنید

هنوز که هنوز است، تولید انرژی هسته‌ای جز در آزمایشگاه‌های بزرگ و نیروگاه‌های مجهز ممکن نیست، اما شاید به‌زودی بتوان با استفاده از راکتورهای هسته‌ای توریومی کوچک مقیاس، در خانه انرژی تولید کرد!

محمود حاج‌زمان: یک شتاب‌دهنده کوچک ذرات در حومه یکی از شهرهای انگلستان می‌تواند نویدبخش آینده‌ای امن‌تر و پاک‌تر برای تولید انرژی باشد. صحبت درباره انرژی هسته‌ای است، اما نه از آن نوعی که فجایع اخیر را برای ژاپن به ارمغان آورده و باعث بروز بحث و جدل‌های زیادی در سراسر اروپا و آمریکا شده است. این انرژی بر مبنای توریوم است، عنصری رادیواکتیو که در مقایسه با منابع سنتی انرژی هسته‌ای، به مراتب فراوان‌تر و بسیار ایمن‌تر است.


ادامه مطلب
نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->

شیمی زمین و خورشید یکسان نیست

هفت سال پس از شکست ماموریت شکار فضاپیما در آسمان و سقوط فضاپیمای جنسیس، دانشمندان موفق شده‌اند با بررسی لاشه این فضاپیما به حقایق جدید و عجیبی درباره خورشید دست یابند.

محمود حاج‌زمان: در سال 2001 / 1380، ناسا فضاپیمایی به نام جنسیس (به معنای پیدایش) را به سمت خورشید فرستاد تا ذرات باد خورشیدی را که از این ستاره به بیرون جریان داشتند، جمع‌آوری کرده و به زمین بیاورد. جنسیس در سال 2004 / 1383، درست طبق برنامه زمان‌بندی به زمین بازگشت، اما همه چیز مطابق برنامه پیش نرفت. به دلیل اینکه چتر نجات جنسیس باز نشد، این فضاپیما با زمین تصادف کرد و محتویات آن در بیابان‌های یوتا در ایالات متحده بر روی زمین پخش شد. با گذشت هفت سال از آن ماجرا، دانشمندان هنوز مشغول جمع‌آوری این قطعات هستند و با ادامه دادن بررسی‌های خود بر روی لاشه این فضاپیما، موفق به انجام کشفیات بزرگی شده‌اند.


ادامه مطلب
نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->

آیا زمین امشب جان سالم به در خواهد برد؟

ساعت 21:30 دوشنبه 6 تیر 1390، تخته‌سنگی به بزرگ 5 تا 20 متر از فاصله 12700 کیلومتری سطح زمین عبور می‌کند و یکی از نزدیک‌ترین ملاقات‌های فضایی زمین را رقم می‌زند.

به گزارش ناسا، شبیه‌سازی حرکت این سیارک نزدیک زمین که 2011 MD نام دارد، نشان می‌دهد که طی امروز هیچ شانسی برای برخورد این سیارک با زمین وجود ندارد، اما نزدیکی بیش از حد به زمین موجب می‌شود مدار سیارک تحت تاثیر میدان گرانشی زمین دچار تغییرات عمده‌ای شود.

این سیارک از درون مدار ماهواره‌های مخابراتی زمین‌ثابت عبور می‌کند و ممکن است برخوردی احتمالی با یک ماهواره یا برخی زباله‌های فضایی داشته باشد، هرچند که شبیه‌سازی‌ها احتمال وقوع چنین حادثه‌ای را نزدیک به صفر نشان داده‌اند. به‌طور متوسط، هر 6 سال یک‌بار سیارکی به این بزرگی از چنین فاصله‌ای از زمین عبور می‌کند!

فیلم زیر را پیتر بیرتویستل با تلسکوپ 16 اینچی اشمیت-کاسگرین خود در بامداد 23 ژوئن / 2 بامداد گرفته و سیارک را به‌شکل نقطه‌ای به تصویر کشیده که طی 4 دقیقه، این‌چنین در میدان‌دید تصویر جابجا می‌شود.

نزدیک‌ترین ملاقات با زمین برفراز اقیانوس اطلس و سواحل جنوبگان اتفاق می‌افتد و فقط ساکنان جنوب آفریقا و بخشی از جنوبگان می‌توانند آن را مشاهده کنند، اما مردمان استرالیا، نیوزیلند، آسیای جنوبی و شرقی و سواحل غربی اقیانوس آرام می‌توانند نزدیک‌شدن این سیارک را با تلسکوپ‌های متوسط آماتوری نیز مشاهده کنند.

منبع:خبرآنلاین

نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->

کشف درمان رژیمی برای دیابت نوع2

کشف درمان رژیمی برای دیابت نوع2

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که طی سه دهه اخیر تعداد بزرگسالان مبتلا به بیماری دیابت دو برابر شده، اما روش‌های درمانی جدید، امیدها را برای مهار این بیماری افزایش داده است.

ستاره سمائی: محققان دو دانشگاه هاروارد و امپریال‌کالج لندن با بررسی اطلاعات مربوط به 2.7 میلیون نفر در سراسر جهان به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد مبتلایان به دیابت- که می‌تواند مرگ‌بار باشد- از 153 میلیون نفر به 347 میلیون نفر رسیده است. 



ادامه مطلب
نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->

یک پنجم دستگیرشدگان مواد افیونی آمفتامین در ژاپن، ایرانی هستند

یک پنجم دستگیرشدگان مواد افیونی آمفتامین در ژاپن، ایرانی هستند
فارس نوشت: نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران گفت: متاسفانه یک پنجم خارجی‌های دستگیر شده در ژاپن در زمینه قاچاق و توزیع مواد افیونی آمفتامین ایرانی هستند.
آنتونیو دلئو در حاشیه نشست خبری خود در راستای ارائه گزارش جهانی مواد مخدر اظهار داشت: یک پنجم خارجی‌های دستگیر شده در زمینه قاچاق و توزیع مواد افیونی آمفتامین ایرانی هستند و در حال حاضر در مسئله قاچاق آمفتامین در کشورهای مالزی، سریلانکا، کره‌جنوبی، اندونزی، ترکیه و فیلیپین از فعالیت ایرانیان گزارش شده است.


ادامه مطلب
نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->

مسموميت

 

 

مسموميت

چه گردش تمام عياري! تقريبا نتوانستيدخودتان را كنترل كنيد تا بازي واليبالتان به اتمام برسد.اما درعوض توانستيد به ميز غذا كه در زير آفتاب تابستان چيده شده حمله ور شويد. به آن جوجه كباب هاي تند و سالادسيب زميني وسوهان وشيريني هاي خوشمزه , حالا با آنكه چند ساعت از خوردن آن غذا ها گذشته , احساس ميكنيد كه توپ واليبال با شدت به معده تان اصابت کرده . سرگيجه وتهوع داريد واستفراغ ميكنيد . قطعامجبوريد بقيه روز را مثل بازيکنان ذخيره روي نيمكت بنشينيد. چه اتفاقي افتاده ؟ احتمالا غذايي كه شما خورده ايد آلوده به نوعي باكتري سمي بوده وشما به آنچه به مسموميت غذايي معروف است دچار شده ايد.دراينجا به نكاتي اشاره ميكنيم كه كارشناسان براي بدن,به منظور مبارزه با اين مسموميتهاي غذايي ارائه كرده اند.

 

1-1مصرف مايعات

 

اين باكتريها بعضا باعث تحريك روده ها واز دست رفتن آب زيادي از آنها-احتمالا از هر دوطرف روده ها-ميگردد.به منظورپيشگيري از دهيدراسيون(كاهش آب بدن)لازم است مقدارزيادي آب بنوشيد.آب ومابعات رقيق مانند آب سيب،غذاهاي مركب ازگوشت وسبزيجات پخته وآبگوشت بهترين جابگزين مابعات از دست رفته بدن محسوب ميشود.نوشابه(100%غيرالكلي)وبدون گاز مفيد است.

 

2-1جرعه جرعه بنوشيد

كلاجرعه نوشيدن ممكن است منجر به استفراغ گردد

 

3-1نوشابه مخصوص آنفلوانزاي غذايي بنوشيد

اسهال واستفراغ ميتواند موجب ازدست رفتن الكتروليت هاي حياتي بدن-نظير سديم وپتاسيم-شوند.اين مواد از دست رفته را ميتوان كه به صورت آماده در بازار به فروش ميرسد جايگزين كنيد.

 

1-4 Gatorade مصرف الكتروليتهايي نظير داروهاي آنتي اسيدتان

براي وقتي سوزش سردل داريد

داروهاي آنتي اسيد,اسيد معده را كاهش داده و دفاع بدن را در برابر باكتريها تضعيف ميكنند.به گفته دكتر"مافينسون"بامصرف آنتي اسيد احتمالا باكتريها بيشتر وسريعتر تكثير مي يابند

 

5-1 مانع دفاع بدن نشويد

به گفته دكتر"دانيل رودريگو"هنگام مسموميت ,بدن سعي بيرون راندن ارگانيسم سمي وبيماري زا دارد.در بعضي مواردمصرف داروهاي ضد اسهال با قدرت دفاعي بدن براي مبارزه با عفونت ,تداخل ميكند.پس,از مصرف اين قبيل محصولات بپرهيزيدواجازه

دهيد بيماري سير طبيعي خود را طي كند.

 

6-1خود را وادار به استفراغ نكنيد

اجازه ندهيد واژه مسموميت چنان باعث هراس درشما شود كه با انگشت زدن به ته حلق خود سعي در استفراغ نماييد.

 

هشدار پزشكي

برخي از افراد نياز به مراقبت ويژه دارند

علايم يك مسموميت ساده گرفتگي عضلات،تهوع،اسهال وسر گيجه است كه ظرف مدت يك يادو روز بر طرف ميشود.اما در مورد كودكان،سالمندان وكساني كه دچار بيماريهاي مزمن يا اختلال سيستم ايمني هستند،مسموميت غذايي ميتواند بسيار جدي وخطرناك باشد.

در صورت توأم بودن مسموميت با هر يك از علايم زير،حتمأ با پزشك خود تماس بگيريد.

1- دشواري در بلع ،صحبت كردن يا تنفس.تغيير در وضع بينايي. ضعف عضلاني يا فلج،به ويژه بعد از خوردن قارچ يا كنسرو

2- تب بالاي 37.7 درجه سانتي گراد

3- استفراغ شديد.يعني عدم تحمل هر نوع مايع در معده

4- اسهال شديد وادمه آن بيش از دو روز

5- دردهاي پيوسته و موضعي

www.emdadgar.com

     


نويسنده: علی جاوری | برچسب:,<-PostCategory->